Mindent a spórolásról
2015. március 18. írta: Despota

Mindent a spórolásról

money-tree.png

Olvasónk, Anikó összeszedte a legjobb és leghatékonyabb spórolási módszereket és megosztotta velünk. Ti hogyan spóroltok?

Elmesélné történetét? Segítségre szorul? Van egy hasznos ötlete? Írjon a szegenyekvagyunk@gmail.com címre !!

Az alábbi témákban várjuk a leveleket:

  1. Elszegényedés
  2. Kilátástalanság
  3. Spórolási tippek
  4. stb

 

Helló!

Ha nem gond, maradjunk a tegeződésnél, cserébe igyekszem rövidre fogni. A felhasználást rád bízom, nevem nélkül bármi mehet belőle, bárhogyan. (Részlet, vagy egész, szerkesztve, csoportosítva, akármi; amilyen hozzájárulásra szükséged van).

Több szál is oda vezetett, hogy most a blognak írjak. Sok személyes tapasztalat van és ha ezzel tudok, hát szívesen segítek azoknak, akik itt leírták a történetüket.Talán tudok néhány helyzetre elérhető megoldást.

Úgy láttam, mindenki általánosságban "spórol". Sajnos, sokan nem is tudják, hogyan lehetne spórolni. Pl a főzésen, étkezésen, ruházaton, közüzemi és egyéb szolgáltatásokon.


Előre fizetős villanyóra:

Talán jobb, ha nem adósság halmozódik, hanem annyi áram van, amennyi kell és még megfizethető éppen.
(Ahol a fűtés vagy a főzés nem áramhoz kötött.) A hűtőnek és heti egy mosásnak kalkulálható a fogyasztása, ezen is lehet spórolni.

Palackos gáz a főzéshez:

Nincs "rendszerhasználati díj" vagy más címen (karbantartás, stb) átalány. Az egyik lakásunkban a lakótelepen gázóra nem volt, mai napig sincs, gázrózsák száma alapján volt a havi átalánydíj. De minek fizetne, aki nem főz, mert nincs mit, vagy miből??? Meg mért fizetne annyit, mint egy négytagú család, ha egyedül van?

Fűtés

A távfűtés a legdrágább, ami van.  Kevesen tudják, hogy "Távhős" lakásokban is LEHET leválni a szolgáltatásról, egyetlen lakásnak is, nem csak az egész háznak, (pl mikor a ház más megoldást v szolgáltatót talál)! Ehhez a házbeliek hozzájárulása kell, ami nem kis munka és magyarázkodás... Ám nem gyűlik az adósság... Ehhez az is hozzá tartozik, hogy a melegvíz szolgáltatást is le lehet mondani! Ettől még hideg víz van a lakásban! A hidegvízre pedig átfolyó vízmelegítő köthető!

Önkormányzati támogatások

Fűtéshez/közüzemi számlákhoz egy másik megoldás lehet, hogy az Önkormányzathoz fordulhatunk. Sajnos épp a kapható segélyeket, támogatásokat nyirbálják és az Önkormányzatok sem dúskálnak. Az egyik ilyet Lakhatási támogatásnak hívták, jövedelmi helyzetet kellett igazolni, meg hogy elmaradás nincs, és átmenetileg kell a támogatás. Van/Volt (?) vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatási forma is. Az ingatlan tulajdoni lapjára bejegyzik jelzálogjogként a támogatás összegét, ha visszafizetésre kerül, törlik. Ha el kell adni az ingatlant, mert nem tudja a tulajdonos fenntartani tovább, akkor az eladási árból fedezik.

Jogsegély

A bíróságokon van fogadóóra, ahol bárki ingyenesen tanácsot kaphat. Nem mondom, hogy a legsegítőkészebbek, és célszerű készülni előre. Konkrét ügy, konkrét kérdések, saját elképzelések megoldásra... Elméletileg kérvény, beadvány, igénylés, jogosultság témákban konkrét, akár megírásban segítséget kell kapni! Mert jár!

Munkaügyi központ

Regisztráltassa magát mindenki, akkor is, ha pénzt nem kap, mert egy csomó szolgáltatás jár, járhat.
PL: Önéletrajz írásra szakosodott kollégák vannak. Közmunkát lehet kapni. Támogatott képzéseken részvétellel szakma, új szakma szerezhető. Állásajánlatokhoz lehet hozzáférni!

resume_cv_jo_interview_application.jpg

Fejvadász cégek

Sokan nem tudják, a jó fejvadász cégek az állást keresőknek ingyenesek! Szakképesítés nélkül persze nem biztos, hogy van esélyünk, de láttam én már GYÁRI, fizikai munkát is fejvadászcégnél. A megbízó pedig naponta saját busszal hordja Budapestről a gyárba a dolgozókat és vissza! Ha nincs szakmánk, de valami nyelvet beszélünk és érettségink van, akkor is kiváló munkákat tudnak ajánlani!

Munkát személyesen

Nagyobb cégek, gyárak, boltok, stb központjában vagy recepcióján adhatunk le személyesen önéletrajzot. Ott, helyben szinte biztosan csak a recepcióig jutunk, szóval valami elérhetőségünk kell, hogy legyen, amit az önéletrajzba beírunk... Ipari parkokban, irodaházakban egyszerre (egyetlen úttal) több szóba jöhető munkáltatót is megkereshetünk.

Ruházat

Nem szégyen turkálóból öltözni, de csak jobb állapotú darabokat vegyünk meg. Sok templomban tartanak olyan vásárlási lehetőséget, ahol hasonló áron vásárolhatunk és nem csak ruházatot! Érdemes utána nézni.

Ételek

A boltokban sokszor akciósak a közeli lejáratú termékek. Konzervet, tésztát, rizst ezekből nyugodtan lehet venni.
A "minőségét megőrzi" dátum után is ehető, veszélytelenül, csak max nem olyan szép vagy nem olyan finom az étel. Ha ilyen húst veszel, azt már csak FŐZÉS, elkészítés után FAGYASZTHATOD! A hőkezeléssel kipusztulnak a bacik, aztán a felhasználáskor újra alaposan hőkezelni kell!!!

Főzés

Ezek a receptek nem egészségesek, de az éhezésnél biztos, hogy jobbak. Régi-régi paraszti ételek és újrahasznosítás a köbön, akár 100Ft-ból leves és második étel?  Reggelig bírnám írni a "recepteket"... vizes cukros kenyér? Megvan valakinek? Nagy kedvencem volt a tejfölös-cukros kenyér!

Zsír

Az olaj  nem ehető, már, ha a hasmenés nem kívánatos, így néhány sütés után kidobnád.
Ezzel szemben a zsír ehető -  igaz, meg kell szoknia a gyomornak, át kell rá állni.  Bármi, amit sütsz benne, ízt ad neki, kenyéren is finomabb az üres zsírnál! De sok "hurkazsíros" kenyeret tettünk! Gyerekként "piroszsíros" kenyérként kértük!

Krumpli levéből tojásleves

Meghámozott, kockázott krumplit megfőzni, de kevesebb sóval, mint általában!
A főzővizet leszűrni egy lábasba, és közepes tűzön belecsurgatni egy felvert tojást folyamatos kevergetés mellett.
Pár szem főtt krumplit is beledobhatunk, hogy tartalmasabb legyen.

Krumplipörkölt

A fenti főttkrumpliból. Hagymával, zsírral és pirospaprikával pörköltalapot készítünk. Célszerű rá egy kanál lisztet tenni, mint a rántásnál és beleforgatni a krumplit, felengedni vízzel izlés szerint.

Gölődin leves

Főtt krumpliból liszttel, tojással, sóval nudlitésztát csinálunk. Egy nagyobb részét nudlinak, gombócnak, krumplilángosnak stb főzzük/sütjük, ahogy szokás.
Egy kisebb részből pár apró gombócot gyúrunk.
Hagymás, paprikás, rántásos alapot vízzel bőven felöntjük és ebben megfőzzük a gombócokat.

Tejfölös gölődin

Nudlitésztát, mint fent, elkészítjük, kis gombócokat gyúrunk, amit sós vizben kifőzünk. Zsíron hagymát párolunk, megszórjuk pirospaprikával, egy tejfölt v megaludt tejet belekeverünk. Ebbe forgatjuk a gombócokat.

Rántásos vagy prézlis nudli

Nem tudom, más is ismeri-e a rántásos nudlit gyerekkorából. Ez lényegében sós nudli. Ha nincs rá jobb, pl nincs mákunk, bizony, finom tud lenni. A rántást NEM szabad vízzel felengedni, mert akkor sűrű lesz nagyon és csirizes. A zsíron pirított, enyhén sózott lisztbe forgatjuk a megfőtt nudlit. Nekem nagy kedvencem. A prézlis nudli házi darálású prézlivel készült nálunk mindig. Mint a szilvásgombóchoz, zsíron pirított morzsát készítünk, aba forgatjuk a főtt nudlit és porcukrozzuk.

Mammica

Maradék száraz zsemle és kifli vagy kenyér az igazi hozzá, nem a friss.
Forralt tejbe teszünk egy kis cukrot, vagy kakaót készítünk belőle. Ezzel áztatjuk el az apróra tépett v kockázott pékárut. Reggelire vagy vacsira nekem mindig bejött, felért egy édességgel.

Mákos guba

Jó lesz akár milyen száraz pékáruból, amit felkockázunk, megpirítunk. Vajazott edénybe tesszük, megszórjuk mákkal, majd forró tejjel meglocsoljuk.
Megsütjük, míg a teteje ropogós lesz.

Húsok

Ha húst veszünk, célszerű egész csirkét venni, nem a drágább mellet vagy combot. Az aprólékból jó leves lehet (nyaka, háta lába, szárnya hegye) Nálunk a pörkölt a szárnya és a combja, ez utóbbit félbe vágom a csont mentén, akkor egyszerre fő  meg a szárnyával. A csontos hús mindig olcsóbb, mint a filézett! A csont jó lesz levesnek, érdemes összegyűjteni lefagyasztva. A piacokon gyakran lehet "apróhúst" kapni, főleg csirke, pulyka bontásánál keletkezik. Dirib-darab, az igaz, de az íze nem rossz és kell a fehérje az étkezéshez! A csirke bőréből nálunk mindíg friss tepertő készül anyu konyhájában. Ebben a zsírban kisüti a májat is. Azt meg külön imádom, ha a zsírban "el van kaparva" a máj, és abból készül a zsíros kenyér... hagymával...  Lehet egyébként bőrt és hájat kapni a piacokon, direkte tepertőnek!

Na, bocs a  hosszú levélért, már csak egy gondolat volna hátra.

Jó, hogy van, aki foglalkozik mások sorsával, akár annyiban, hogy lehetőségük van megírni a sorsukat.
Sajnos, lelkileg nehéz ennyi történetet befogadni és többet visszaolvasni. Jó lenne, ha esetleg a blogban külön lennének a "tippek, hogy csinálom" jellegű dolgok és az "élettörténetek". Nem tudom, van-e, akinek jobbra fordult a sora és azt is megosztotta esetleg, de nagyon jó lenne azt is olvasni!

További jó egészséget és kitartást a felvállalt feladatodhoz! Ha jut energia rá, örülnék egy visszajelzésnek.

Üdv: Anikó

A bejegyzés trackback címe:

https://szegeny.blog.hu/api/trackback/id/tr817279689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szocske_ 2015.03.18. 13:21:19

palackos gáz helyett akkor már inkább villanytűzhely, vagy ha nagyon low cost dolog kell és tényleg csak alkalmi használatra, akkor villanyrezsó.
A palackos gáz ugyanis drága. Hiába nincs rá rendszerhasználati díj, ha az elfogyasztott gázért többet fizetsz havonta.
Ráadásul a panelekben lévő gáztűzhelyek többnyire nem alkalmasak palackos üzemeltetésre, így át kell alakítani vagy cserélni kell, palackot kell venni, azt is cserélgetni kell, szóval akkor már inkább a tűzhelycserénél villanyra cserélni.
persze az áram is drágább, mint a vezetékes gáz, de nem drágább, mint a PB, és legalább nem kell palackot cserélgetni, nem foglalja a helyet a palack a konyhában, nincs égéstermék...

szocske_ 2015.03.18. 13:23:59

A távhő lemondása érdekes kérdés.
Ha a házban sokan lemondják, akkor a többieknek kell majd többet fizetni. egyre többet. Vajon alá fogják írni a kérelmed?
Egyébként a lemondás után mivel akarsz fűteni, felszeded a parkettát és tábortüzet raksz a szobában?
Persze megfelelően elhelyezett lakásban lehet, hogy nem is kellene fűteni, mert jön a meleg az alsó szomszédtól. Igenám, de ez nem ingyen van, ezt a nem levált lakók fizetik ki. Ha elég sokan leválnak, lesz még ott fagyoskodás, CO mérgezés a gáztűzhellyel fűtéstől, esetleg sokkoló és be nem fizetett villanyszámla a hősugárzó miatt, és még örüljünk, ha lakástűz nem lesz az ügyeskedések miatt.

Terézágyú 2015.03.19. 15:43:14

Cukrosvizeskenyér???? :)))) atyaisten de sokat ettem én is :)))
Éppen a minap jutott eszembe....

Egyébként a gríz is viszonylag olcsó, és lehet csinálni (tejbegríz helyett) vízbegrízt is - persze valamivel ízesíteni kell, de ahogy a cikk mondja: az éhezés helyett ez is egy étel!
Vagy pl. a kis májkrém. (~50 ft) Teljesen mindegy, hogy miből készül: élelmiszer. Kenyérre kened, és nem éhezel.

OkoskaTo:rp 2015.03.19. 15:43:46

A társasházban (neadjisten panelben) gázpalack ... Na, ezért én életfogytig letöltendőt ajánlanék. Zuglóban a múlt héten épp egy ilyen robbant fel, egy kétéves gyerek halálát (és sok egyéb sérülést, több lakás lakhatatlanná válását) okozva.

Terézágyú 2015.03.19. 15:46:30

"Krumpli levéből tojásleves
Meghámozott, kockázott krumplit megfőzni,"

A krumplilé nagyon sok süteménybe is jó, amit krumplival csinálnánk!

Terézágyú 2015.03.19. 15:58:24

Egyébként: kenyeret nem dobunk ki.
Olyan nincs, hogy egy kenyér "megromlik" (hacsak végképp meg nem penészedik persze). A tegnapi kenyér is élelmiszer, sőt a csontszáraz kenyér is az! És nem is azért nem esszük, mert nem bírnánk megemészteni - inkább elrágni nehéz :)
De a száraz kenyeret is fel lehet használni ételekbe: fasírtba is, vagy ilyesminek. De akár pudingba is! (A pudingot pedig vízből is lehet csinálni, a pudingpor meg a boltokban 30 Ft. Ha már lejáróban van, akkor még olcsóbb is - és ez por, tehát valójában nem romlik el...)
A száraz kenyeret kenyérből lehet "zsemlemorzsa" is...

para_noir 2015.03.19. 16:12:46

Jó nagy paraszt a levélíró (amellett, hogy továbbra is tartom, hogy ezek kamulevelek), főleg a váljunk le a távfűtésről szövege gáz, ami konkrétan azt jelenti, hogy fűtsenek ki minket a szomszédok, mi meg ingyenélősködjünk. Aki meg akár ötletszinten is felveti, hogy a sok fogalmatlan félkegyelmű gázpalackokkal főzzön a panelban, azt izomból vágnám pofán. Azért sem szeretem az ilyen típusú írásokat, mert ezek konzerválni igyekeznek a szar állapotot, és azt mondják, hogy be kell rendezkedni a nyomor állapotára, ahelyett, hogy arrafelé menne a tippelgetés, hogy lehetne többet melózni, jobb helyen melózni, több pénzt keresni. Fos az egész.

Terézágyú 2015.03.19. 16:20:29

@para_noir:
"és azt mondják, hogy be kell rendezkedni a nyomor állapotára, ahelyett, hogy arrafelé menne a tippelgetés, hogy lehetne többet melózni, jobb helyen melózni, több pénzt keresni. "

Márpedig ha valami hosszan tartó, akkor arra be kell rendezkedni...

Másrészt, ahhoz, hogy jobb helyen melózzon valaki, több pénzért, ez sok mindentől függ. Nem csak tőled. Ugyebár nem kell vázolnom a jelenlegi magyar állapotokat. De az, hogy spórolsz - az CSAK rajtad múlik.
Az ember két dolog felett tud rendelkezni: a munkaereje és a pénze. Ha nincs (elég) pénze (mert nem tud a munkaerejével pénzt szerezni), akkor a munkaerejével közvetlenül kell megszerezni a megélhetéshez szükséges dolgokat. Sok idő, és nehéz munka lereszelni egy fél kiló száraz kenyeret, olcsóbb megvenni egy fél kiló zsemlemorzsát? Lehet. De azért pénzt kell adni, amiből kevés van. A munkaerődből meg fussa. Ugyanez vidéken a - csak egy példa- sárgarépa-termesztéssel. Elhiszem, hogy olcsóbb megvenni a tacskóban a sárgarépát, minthogy feláss egy részt a kertben és répát termessz - de ehhez nem kell pénz (ami neked éppen most kevés), csak munkaerő (ami meg gondolom akad még)...

Void Bunkoid 2015.03.19. 16:36:11

A "krumplipörkölt" igazából inkább "paprikás krumpli" néven ismert, és megeszik azt a nem annyira szegények is, mert amúgy jó kaja, és legtöbbször megeszik a vegák is.

Majdnem lejáró "sárga címkés" terméket TEJTERMÉKET egyáltalán nem szabad megvenni, sajnos töbszörös tapasztalat, hogy sok helyen a nem éppen helyes/szakszerű tárolás miatt a legtöbb tejtermék már bőven azelőtt megromlik, mielőtt akcióssá nyilvánítanák :( persze vannak kivételek, de nagyon kétesélyes a dolog, tehát tíz esetből legalább ötször tuti romlott/penészes cucc fog szembenézni veled a kinyitása után.

randomuser1 2015.03.19. 16:45:19

monnyuk a panelházas résznél ez a megoldás nem túl korrekt a szomszédokkal szemben, a helyes megoldás az lenne, ha kecó elad, kiköltözik valami olcsó városszéli helyre, ahol opcionális a fűtés, nincs vezetékes gáz, és alapból bedobós a villanyóra.

Terézágyú 2015.03.19. 16:59:12

érdekes, mindenki a panelen akad ki. pedig mindenki szidja a panelbeli távfűtést, hogy milyen drága, és hogy nem lehet lejjebb venni...

randomuser1 2015.03.19. 17:06:16

@Terézágyú: az a baj, hogy a panelházak eredetileg közösségi fűtésre voltak tervezve, így ha te letekered a saját lakásodban, a szomszédos lakások próbálják kiegyenlíteni a hőmérsékletet, te soha nem fogsz megfagyni, de ennek az árát a többiek fizetik ki helyetted...
szal ezekben aházakban vagy nagyon komoly szigetelési munkákat köll végezni lakáson belül, vagy hagyni a fenébe és beletörődni, hogy avilág kegdrágább és bizonyos szempontból legkényelmesebb fűtési rendszerét sikerült ötvözni a legelesettebb szociális rétegek elhelyezésére szolgáló épületekkel.

T mint T 2015.03.19. 17:26:23

Szerintem sokkal praktikusabb tanacs az, hogy a fizu megerkezesekor alakits ki par dobozt/boritekot/uveget/perselyt azokrol a dolgokrol, amikre mindenkepp koltened kell. Nekem pl van "kaja", "rezsi", "auto" es "egeszseg" dobozok. Ez egy atlagfizura ervenyes!

Amikor megjon a fizu, rögtön kb a 10%-at elkulonitem megtakarításra. Utana a korabbi tapasztalatok alapjan beosztom a tobbit a dobozokba.
Nyilvan a nyaron halmozodo "rezsi" doboz telen lefogy. Vagy az "auto" dobozban ki kell szoritani a biztosítás vagy a sulyado felevenkenti arat is.

Es persze el kell gondolkodni azon, hogy hogy tarolod ezt otthon...

Annyi fontos, hogy tartsd magad az osszeghez! Ha 3 het alatt lezabaltad a havi kosztpenzt, akkor bizony ehkopp, vagy maradekeves van. Vagy ha elhasznaltad a benzinpenzt, marad a bkv...

Terézágyú 2015.03.19. 17:27:36

@T mint T:
"Ha 3 het alatt lezabaltad a havi kosztpenzt, akkor bizony ehkopp, vagy maradekeves van."

VAGY: kezded azt is beosztani... spórolással egybekötve.

s 2015.03.19. 17:31:42

Sokan azzal foglalkoznak, hogy hogyan éljenek meg akkor, amikor már nincsen pénz egyáltalán. Ez is fontos nyilván. Azzal viszont kevesen foglalkoznak, hogy ezt az állapotot hogyan kerüljék el, amikor van pénz, sőt, kifejezetten jól mennek a dolgok anyagi szempontból.
A kegyelmi állapotokban félre kell tenni pénzt (nem keveset), készülve a nehezebb időkre. Nem az a kérdés, hogy eljön -e ez a nyomorúság, hanem az, hogy mikor jön el.

Köcsögöm Széken 2015.03.19. 17:37:14

Nem tudom általános-é, de nálunk a házirendben (panel)benne van a gázpalack tilalma. Talán még a kis kemping is, ebben nem vagyok biztos, de egyetértek vele, veszélyes.

Előző lakásomban a korábbi tulaj az ajtóhoz szereltetett egy főkapcsolót, amivel az egész lakást áramtalanítani lehetett, csak a hűtőhöz jutott áram. Nagyon szerettem, ha lesz rá pénz, akkor megcsináltatom magamnak itt is. Készenlétben elég sokat fogyasztanak a kütyük, nem beszélve az felkapcsolva maradt villanyokról. LED izzók is egyre többször akciósak, az olcsó, 600 forintos darabok kisebb helyiségekbe tökéletesek, vagy éjjeli lámpába.
Ahol pedig átalánydíjas a gáz, ott például lehet mosogatni fazékban melegített vízzel, nem folyatni a vezetékest.

RobiLya 2015.03.19. 18:02:27

Szeretném megkérdezni, hogy akinek ilyen tanácsokra van szüksége, hogy pl. cukros kenyeret egyen, annak vajon van otthon internet meg számítógép, netán okostelefon, hogy elolvassa a cikket???? Mert ha van, akkor adja el a pi...ba és vegyen az árából ennivalót.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2015.03.19. 18:18:48

3 Yachtos milliomos vagyok, az 54. emeleten lakok New Yorkban. A torony üzemeltetője nem engedi behozni a gázpalackot, és olyan kenyeret hoz a cseléd, ami mindig puha marad. Mit tegyek, hogyan spóroljak, drágállom a kikötői díjjakat és a gyémántkereskedőm jutalékát.
Válaszokat a "mindenki a maga szintjén nyomorog jeligére" kérem

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.03.19. 18:25:23

@para_noir:

"Jó nagy paraszt a levélíró (amellett, hogy továbbra is tartom, hogy ezek kamulevelek), főleg a váljunk le a távfűtésről szövege gáz"

Az "álljunk sorba segílykéért" mint SPÓROLÁSI trükk se piskóta.

randomuser1 2015.03.19. 18:42:34

@Eltévelyedés: nehéz eset, de nem reménytelen, költözz haza, itt akár ingyen is lóghatsz a békávé kirándulóhajóján!

bandigyerek 2015.03.19. 19:06:16

Ezt a cikket egy nyilvánvaló hülye írta.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2015.03.19. 19:06:25

@Emmanuel Goldstein: Jójó, de azokra a hajókra is buknak a csajok? Van medence a bkv-yachtokon? Nem lesz gombás a lábam, ha a pórnéppel hajókázok?

vuvuvu2 2015.03.19. 19:23:32

nagyon prosztó poszt. mennyiből akar megélni? 47 ezerből? vagy inkább 4 ezerből? szerintem inkább ne is egyen, hanem legyen fényevő. akkor nem kell a wc-t sem lehúzni és azzal vizet takarít meg. meg ne járjon dolgozni se, akkor nem kell költeni bérletre és szappanra és samponra se, mert akkor elég havonta egyszer fürdeni. ennél még jobb ha kiköltözik a kiserdőbe és ott bogyókon és bogarakon él mint a homeless-ek.

2 dolog van, amelyen nem szabad ilyen sóher módon spórolni, mint a kedves posztoló: normális lakáskörülmények és az étel. ez nem azt jelenti hogy pazarol az ember, de hogy emberhez méltó, 21.századi módon él. mindennap minimum lezuhanyzik, meleg vízben (kivéve nyáron 40 fokban amikor langyos vagy hideg víz jobban esik), fűti a lakását, nem 40 fokra, de azért a 20 fok belefér, lehúzza a wc-t maga után rendesen, ha szükséges, akár 2-szer is egy alkalommal (hogy ne maradjon semmi a kagylóban), és normálisan táplálkozik. nem zabál, nem kaviáron él, de eszik zöldséget, gyümölcsöt, húst, tojást és minden mást amire a szervezetnek szüksége van. persze mértékkel, mert a mértéktelen zabálás nem kóser. ahogy a mértéktelen sóherkedés, spórolás, smuciogoskodás sem az.

Ludmanó 2015.03.19. 20:17:50

Szerintem nem gondolta végig a cikkíró.... Ha gyermeked van, biztos, h száraz kenyeret adsz neki? Lejárt szavatosságú kaját? Mert ha igen, akkor az nem szülő..... Végiggondolta ezt egyáltalán?! Tény és való, a panelekben a gázpalack kissé nonszensz.....

randomuser1 2015.03.19. 20:34:31

@Eltévelyedés: nade kérlek, a békávéhajón felszedhető leányainktól nem csak a lábad lesz gombás :)

Euscorpius Hungaricus 2015.03.19. 20:45:14

Vajon miért hiszik még mindig sokan, hogy jelentősen olcsóbban lehet fűteni, mint a távhő. Nyilván az olcsóbb, ha az ember nem fűt, hanem felöltözik vagy simán csak fagyoskodik. Nem az a drága, hanem a rossz szigetelés és nyílászárók. Illetve, ha nem lehet szabályozni és a folyamatos szellőztetéssel az utcát fűtjük. Panelba PB palack? Előttem már leírták... Aki ilyet ajánl, annak a többi tanácsával szemben is szkeptikus leszek... Akkor már villanytűzhely, ha valaki nem főz.

eßemfaßom meg áll 2015.03.19. 21:32:15

@Köcsögöm Széken: "Készenlétben elég sokat fogyasztanak a kütyük"

sokkal többe fog kerülni a rendszeres áramtalanítás miatt hamar tönkrement "kütyük" pótlása mint az az évi ezres amit készenlétben az egész lakás felzabál.

Terézágyú 2015.03.20. 07:46:51

Igazatok van, basszus. Ne spóroljatok, minek az: inkább dögöljetek éhen.

Mellyhez kívánok további jó szórakozást!

Kertes_Kata 2015.03.20. 08:02:05

@para_noir: nem egèszen így akartam fogalmazni, de a lènyeggel egyetértek... Inkább több energiát a munka keresési, önfoglalkoztatasi, stb. tippekbe, mint tartóssá alakítani a helyzetet. Ráadásul ez a hozzáállás a gyerekeinknek (ha baj) is csak ezt a példát fogja mutatni, es ezzel sikeresen újra is termeljük a szegénységet. Én mindig csak az egyik öreg néni te tudok gondolni Budapesten, aki minden nap sütött süteményt (ehhez értett) és eladta a járókelőknek. Nem mondom, hogy ez a csúcs, de csinál valamit, ami pénzt termel! Tanulni mindig lehet ingyen is, ha már megy a nagy spórolás, ha olyat tanulunk amire valóban szükség van, lesz utána állás is... Nem gazdaságról beszélek, de nem is s cukroskenyerezésről. Több aktivitást passzív spórolás helyett!!

Terézágyú 2015.03.20. 08:22:24

@Kertes_Kata:
"Én mindig csak az egyik öreg néni te tudok gondolni Budapesten, aki minden nap sütött süteményt (ehhez értett) és eladta a járókelőknek."

És ez miben ellentétes a cukroskenyér fogyasztásával?????????
Miért kell szándékosan ellentétet kreálni???????????

"Több aktivitást passzív spórolás helyett!! "
Sokak szerint viszont éppen a sprórolás az aktív, amelybe munkát kell fektetni - éppen ezért nem akarják csinálni...

Kertes_Kata 2015.03.20. 09:08:18

@Terézágyú: sajnálom, ha nem érted és ellentétként érzed. Az energiát, ami van, építő és változtató tevekenységgé kell alakítani, és az több pénztermelő munkához vezet, hogy ne kelljen cukros kenyeret és tápérték nélküli olcsó ételeket enni (ami hosszú távon baromi egészségtelen egyébként), csak hogy egy dolgot említsek.
A spórolásba is marha sok energiát lehet belefektetni, de az nem építő, nem igazán változtató tevékenység és sosem fog valódi pénzt termelni, amitől előre lehet lepni. Mindig lehet meg egy kicsit spórolni, de minek is? Hogy szar kaját együnk, otthon üljünk és me élvezzük egy percét se az életünknek felhőtlenül.

Számomra ezt szimbolizálja a 'cukroskenyér'. Ha ezek utan sem érted, mi a 'baj' vele, semmi gond, csináld nyugodtan, remélem nálad ez hozza meg a kívánt életminőséget és boldogságot! Sok energiát hozzá.

Terézágyú 2015.03.20. 09:16:45

@Kertes_Kata:
"sajnálom, ha nem érted és ellentétként érzed.... A spórolásba is marha sok energiát lehet belefektetni, de az nem építő"

Hát basszus persze, hogy ellentétnek érzem, amikor te magad szögezed le, hogy ez ellentét!

"Számomra ezt szimbolizálja a 'cukroskenyér'. Ha ezek utan sem érted, mi a 'baj' vele, semmi gond, csináld nyugodtan, remélem nálad ez hozza meg a kívánt életminőséget és boldogságot! Sok energiát hozzá. "

Nem; közlöm veled, hogy én keresek annyi pénzt, amennyi nekem tökéletesen elég akár a mindennapi kaviárra is.

A fenti tanácsok azoknak szólnak, akiknek NINCS elég pénzük a mindennapi kaviárra, sőt a mindennapi rendes táplálékra sem.
Hát ők akkor vagy megfogadják ezeket a tanácsokat, vagy éhen döglenek.

Persze csak azután, hogy beírták a spórolásról szóló blogokba, hogy márpedig ők nem spórolnak.

Brendon McWatt 2015.03.20. 10:30:32

A cikk a címében azt ígéri, hogy megtudunk "mindent a spórolásról"! :) Ehhez a mindenhez szeretnék néhány mondattal hozzájárulni.
A tudatos spórolás egyik alapja, hogy nem veszünk felesleges dolgokat! Mondjuk a cigi-kávé is idetartozik, de a legjobb példa az okostelefon, amin a kerületi közmunkások szoktak fészbukozni.
Ha már mindenáron meg kell venni valamit (nem csak ruhát), meg lehet találni azokat a helyeket, ahol nagyon olcsón megszerezhető szinte bármi! Nem feltétlenül a bizományi meg az ócskapiac, hanem olyan helyek, ahol emberek a saját felesleges cuccaikat árulják "fillérekért"!
(pl. www.garmada.net)
Arról nem is beszélve, hogy mindenki eladhatná azokat a vackait, amit otthon kerülget, tárolgat, szemétbe kidob és lomtalanításkor beteríti a várost!

élhetetlen 2015.03.20. 14:34:59

Érdekes cikk. Elég abszurd.
Előre fizetős villanyóra. Én még csak nem is spórolásból csinálom, de a mélyhűtőből élek. Tavaly májusban pl. benyomtam öt kiló törött spárgát (mivel én főzeléknek eszem, úgyis földarabolom, tehát mindegy, és féláron van), holnap is azt főzök, nagy veszteség lenne, ha elszámolnám, és leolvadna.
A palackos gáz sok helyen felejtős, mint többen is írták. Úgy élek, hogy a háromhavi számlán 3000 a készenléti díj, és 300 a fogyasztás (csak egy tűzhely). Végiggondoltam. Villanytűzhely, meg kell venni. Bírja a hálózat, vagy bővíteni kell? Pénz. (az első lakásomban volt úgy villanytűzhely, hogy, ha a sütőt és a főzőlapot is bekapcsoltam, levágta a biztit, és ez még csak nem is látszott, csak, mikor már lapossá vált a pogácsa, nem főtt a babgulyás, a vendégek meg már jöttek). Letettem róla.
Fűtés. A lakásomba négy feljövő ág van a távfűtésnél. Leválni? Mire a radiátoraimat egy pl. cirkós rendszerbe szervezném, az milliós nagyságrend, amíg élek nem térül meg.
A kaják, az más dolog. Tényleg vannak nagyon olcsó és jó kaják, csak találja ki mindenki, hogy mit szeret. Nekem kaja a tejfölös tészta, egy csipet olajjal, sóval, borssal. Rengeteg sajtot eszem, de pl. erre nem kell. Ciklikus evő vagyok, azaz, ha kitör valami, az sokáig tart. Tavaly megromlott az utolsó tányér kocsonyám, mert három hétig krumplikását ettem. Elfogyott, újrafőztem, ránéztem a kocsonyára, de megint krumplikását ettem, aztán, mikor megpusztult, kidobtam (a kocsonyát). Olcsón főzni? Másfél kiló savanyú káposzta, fél kiló darált hús, egy marék rizs, egy tojás. Kb. 700 ft, tíz, tizenkét adag kaja.
A nosztalgiázóknak: a „"piroszsíros" kenyér” fúj, azt csak apa szerette, más nem volt képes megenni a családból. „vizes cukros kenyér”, ezzel nem találkoztam, de a cukros zsíros kenyérrel igen. Ajánlom még a mustáros zsíros kenyeret. Ezzel csak egy baj van, hogy a zsíros kenyér csak jó kenyérrel, és jó zsírral működik, az pedig nem olcsó.
Nosztalgia-2. A hatvanas években jelent meg a 3 forintos kenyér mellett a háromhatvanas fehér kenyér. A szüleim még évekig vették a kutyának, és nekem az olcsóbb kenyeret, mert az jó ízű volt.

eßemfaßom meg áll 2015.03.20. 15:26:02

@élhetetlen: "Mire a radiátoraimat egy pl. cirkós rendszerbe szervezném, az milliós nagyságrend"

a kolegina jó eséllyel arra a megoldásra gondolt, hogy ö leválik de semmit ki nem épít, majd a szomszédok körbefűtik.

A zsiroskenyér mustárral vagy tormával isteni

Villanytűzhelyből én indukciósat vennék, van egy kis ilyen főzőlapom és valami zseniálisan gyors és jól szabályozható

élhetetlen 2015.03.20. 15:47:49

@eßemfaßom meg áll: Nehéz ez. Itt a házunkban van egy ügyvéd, aki irodának használja a lakást. Mikor arról kellett döntenünk, hogy a fűtésszámla elosztás 30-70, vagy 40-60 százalék legyen terület, ill. mérés alapján, simán megdumálta a lakókat, hogy a 30-70 a jobb, mert akkor jobban odafigyelünk. Csak én emlékeztem arra, hogy pár hónappal előtte elmondta, hogy ő eddig sem fűtött, mert öltönyben, cipőben elég, amit az alsó, felső, oldalsó lakó fűt. Neki tényleg jobb.
A tűzhelyemet megtartom, ez egy 80 éves ház, nem megyek bele kalandokba.
A zsíros kenyér, bocs, de a tormát és kaprot utálom, de ez még nem jellemhiba. Üdv!

Terézágyú 2015.03.23. 14:02:00

@élhetetlen:
"a „"piroszsíros" kenyér” fúj, azt csak apa szerette, más nem volt képes megenni a családból."

Bocs, de ez finnyásság. Ha van pénzed, akkor lehetsz finnyás, de ha nincs pénzed, akkor a finnyásság luxus.

"Tényleg vannak nagyon olcsó és jó kaják, csak találja ki mindenki, hogy mit szeret. "

Nem. Találja ki mindenki, hogy mire van pénze.

élhetetlen 2015.03.23. 14:22:10

@Terézágyú: Na, ez nagyon félrement nálad. Az, hogy valaki a „piroszsíros” kenyeret, vagy a zsíros kenyeret szereti, az nem pénzkérdés. Ahol keletkezett piroszsír, ott keletkezett sima zsír is.
Ezt meg megismétlem: "Tényleg vannak nagyon olcsó és jó kaják, csak találja ki mindenki, hogy mit szeret.". Ez azt jelenti, hogy az olcsók közül keresse meg, hogy mit szeret. Az egyik kedvenc kajám a krumplikása. Pár szem krumpli, egy kis liszt, egy negyed kanálnyi zsír a szétkenéshez, és egy kanál tejföl. A szüleim hagymát dinszteltek a tetejére, nekem az sem kell. És még rengeteg ilyen kaja van. (másik kedvenc az üres (max öt deka szalonnával felturbózott) tepsis krumpli). Pedig én nem is nyomorgok.

Terézágyú 2015.03.23. 14:46:22

@élhetetlen:
"Az, hogy valaki a „piroszsíros” kenyeret, vagy a zsíros kenyeret szereti, az nem pénzkérdés. Ahol keletkezett piroszsír, ott keletkezett sima zsír is. "

Egy pillanat: valójában MI a piroszsír???

élhetetlen 2015.03.23. 15:02:35

@Terézágyú: Jaj, anyám. A cikkből: „De sok "hurkazsíros" kenyeret ettünk! Gyerekként "piroszsíros" kenyérként kértük!”. Ahol kifőzik a hurkát, amiből kijön a fűszeres zsír Én ezért nem tudtam megenni), amit leszednek, és van, aki szereti, ott zsírt is sütnek, mert disznót öltek. De, ha fogalmad sincs ezekről, akkor hogy jössz ide a finnyásság és szegénység, meg mire nincs pénzed kérdéssel?

élhetetlen 2015.03.23. 15:04:53

@Terézágyú: Ja piros zsír, mert paprikás, fűszeres, de ugyanazt a megnevezést használtam, mint a blog írója, mi is így hívtuk.

Terézágyú 2015.03.23. 15:07:58

@élhetetlen:
Ja bocs, ezt valóban félreértettem. Én az előző mondatokból indultam ki: "Az olaj nem ehető, már, ha a hasmenés nem kívánatos, így néhány sütés után kidobnád.
Ezzel szemben a zsír ehető - igaz, meg kell szoknia a gyomornak, át kell rá állni. Bármi, amit sütsz benne, ízt ad neki, kenyéren is finomabb az üres zsírnál! "

tehát arra gondoltam, hogy itt a "használt" zsírról van szó: kisütsz valamit a zsírban, és azt kened utána kenyérre.

"ott zsírt is sütnek, mert disznót öltek"

Nem gondoltam disznóölésre egy "szegénység"-blogon - miért tettem volna?

élhetetlen 2015.03.23. 15:28:05

@Terézágyú: Még mindig nem vagy jó. A szegénység nem egyértelműen arról szól, hogy nincs mit enned. Arról is szólhat, hogy nem azt eszed, amit megkívánsz. Gyerekkoromban egyszer vettek nekem téliszalámit, mert szerettem volna, de egyébként házi kolbász volt. Mert azt meg tudtuk termelni. Ettől én még szerettem volna téliszalámit, de arra nem tellett. Érted? A másik kérdés. Igen, a már felhasznált olaj nem ehető, A használt zsír, pl egy jól fűszerezett pecsenyezsír, az igenis ehető, sőt finom, akkor is, ha csak egy darab húst vettem, és nem disznót öltem (amit nem szoktam).

Terézágyú 2015.03.23. 15:36:06

@élhetetlen:
"A szegénység nem egyértelműen arról szól, hogy nincs mit enned.
Arról is szólhat, hogy nem azt eszed, amit megkívánsz. "

... vagy éppen semmit nem eszel, mert nincs pénzed arra, amit szeretnél.
Ez a finnyásság.

Illetve az élhetetlenség: amikor nem veszed észre a finnyásságod miatt, hogy ott van az élelem az orrod előtt, de kidobod/félredobod, illetve nem veszed meg.

"Igen, a már felhasznált olaj nem ehető, A használt zsír, pl egy jól fűszerezett pecsenyezsír, az igenis ehető"

Hát erre gondoltam, és erről beszélek én is.

élhetetlen 2015.03.23. 15:57:06

@Terézágyú: Nem értem, mit szívózol. „vagy éppen semmit nem eszel,mert nincs pénzed arra, amit szeretnél. Ez a finnyásság.” Hülyeséget beszélsz, olyan ember nincs, aki nem eszik hetekig, mert nem telik kaviárra. Én arról beszéltem, hogy az olcsó kaják között is meg lehet találni, amit szeretsz, vagy a krumpli, egy kis szárított petrezselyemmel dinsztelve, vagy a rizs, egy kis kurkumával, vagy a tészta egy kanál tejföllel, sóval, borssal. Mit akarsz mondani ezzel a finnyássággal? A legolcsóbb kaják között is van rengeteg választási lehetőség, lehet finnyás is valaki. Nem is az a kérdés, hogy miről beszélsz, hanem, hogy miről akartál beszélni egyáltalán.

Terézágyú 2015.03.23. 16:09:23

@élhetetlen:
"Nem értem"

Azt látom.
Nézd, én folyamatosan látok embereket panaszkodni, hogy nincs elég pénzük - már kajára sem. Ugyanakkor azt látom, hogy ezek az emberek nem eszik meg a tegnapi kenyeret, kidobják a zsírt, ha már sült benne valami, nem hajlandók megenni a májkrémet, kidobják a félig megevett üveges lekvárt stb. És úgy általában elképesztően "modern" véleményük van arról, hogy mi számít ehetőnek.

Hogy valóban éheznek-e vagy sem, azt nem tudom. (*)

Hogy spórolniuk kellene, azt tudom. Pl. nem dobják ki a tegnapi kenyeret stb.

"Én arról beszéltem, hogy az olcsó kaják között is meg lehet találni, amit szeretsz"
Mit tesz isten - ezek az emberek valahogy csak a drágábbak közt találják meg azt, amit szeretnek... És ez nem baj, ha van pénzed ezekre - de ha nincs, akkor marad a spórolás és a finnyásság elűzése: meg lehet enni a tegnapi kenyeret is, a héját is, a májkém olyan, amilyen, de élelmiszer, a különben sem dobunk ki semmit stb.

(*) Kiváncsi lennék olyan felmérésre, hogy a valóban "éhezők" között (merthogy a felmérések szerint vannak ilyenek) mennyire dívik ez a spórolás, és a mindent-megevés...
süti beállítások módosítása